sanfeng2-eaa59971d252234b2161861fd215d7b1

Het ontstaan van Tai Chi

Volgens de legende liet in de 12e eeuw de taoïstische monnik Chang San-feng de drie elementen van Tai Chi samensmelten tot een 'zachte vechtkunst'. Pas in de 19e eeuw werd de tegenwoordige naam Tai Chi Chuan gebruikt. In deze tijd begon meester Yang Lu-chan, de grondlegger en naamgever van de Yang-stijl, de Tai Chi Chuan te onderwijzen aan het hof van de Chinese keizer en in het openbaar.

Waarom Tai Chi leren?

In de Tai Chi-vorm, een rustig stromende opeenvolging van Tai Chi bewegingen wordt geleerd het lichaam op een natuurlijke wijze te bewegen. Door een open en ontspannen lichaamshouding ontstaat een vrije stroom van vitale energie in het lichaam. Zelfgenezende krachten worden in gang gezet en regenereren het lichaam. Beoefenaars van Tai Chi voelen zich mentaal sterker, hebben minder last van stress en veel welvaart gerelateerde ziekten kunnen verlicht worden.

knie_afstrijken-b11256a60d2631ef9249eac5d08cb607

Natuurlijke beweging – innerlijke kracht

De mens heeft van nature plezier in beweging, daarvoor hoef je alleen maar naar kinderen te kijken. Bewegen is een natuurlijke behoefte van ons. Alleen wanneer wij geconfronteerd worden met een fysiek probleem of emotioneel sterk onder druk staan, wordt de behoefte minder omdat het lichaam energie aan het sparen is. Eigenlijk een heel slimme reactie van ons systeem. Door ons lichaam natuurlijk bewegen ontstaat innerlijke kracht.

Met de geest oefenen in de les

Bij de beoefening van Tai Chi Chuan komt de oefening met de geest op verschillende manieren tot uiting. Bij de taoïstische gezondheidsoefeningen richten we ons vooral op de ontspanning en het losmaken van lichaamsdelen, waardoor flexibiliteit ontstaat. Bij zittende en staande meditatie (zhan zhuang) richten we de aandacht op de adem, waardoor de adem vrij en ruim kan worden. Tijdens het oefenen van de Tai Chi-vorm worden we ons bewust hoe de energie in het lichaam werkt en oefenen we de waarneming en intentie. Bij partneroefeningen trainen we dat we open en ontspannen blijven in de interactie met de ander. Bewust bewegen ontspant en brengt de geest terug naar een natuurlijke staat van zijn: innerlijk geconcentreerd, open en helder.