Wang Zongyue
Verhandeling over Taijiquan

Taiji komt voort uit Wuji en is de moeder van yin en yang.

In beweging scheiden ze zich; in rust verenigen ze zich.


Schiet niet door en schiet niet te kort; 

volg en buig mee, en strek dan.

Is de ander hard, dan ben ik zacht; dat heet ‘wijken’.

Volg ik de ander terwijl hij wegdraait; dat heet ‘plakken’.


Beweegt de ander snel, dan volg ik snel;

beweegt de ander langzaam, dan volg ik langzaam.


Hoewel er een eindeloos aantal variaties is,
gaat het telkens toch maar om één enkel principe.

Door hier ervaring mee op te doen, ga je langzamerhand de jin begrijpen.

Vanuit het begrijpen van de jin verkrijg je vervolgens wonderbaarlijk inzicht. 


Maar zonder langdurig oefening zal je hierin geen doorbraak bereiken.

foto-taiji-u-70e7e0608217613859fdd026f64e1226

Taiji diagram, Zhou Dunyi (1017 - 1073)

1 Wuji (Niet-polair) en toch Taiji (Allerhoogste Polariteit)!

2 De Allerhoogste Polariteit in activiteit wekt yang op;
maar op de limiet van activiteit is het stil.
In stilte wekt het yin op; maar op de grens van de stilte is het ook actief.
Activiteit en stilte wisselen elkaar af; elk is de basis van de ander.
Door het onderscheiden van yin en yang worden de twee modi vastgesteld.

3 De afwisseling en combinatie van yang en yin genereren water, vuur, hout, metaal en aarde. 

Zijn de vijf fasen van qi harmonieus gerangschikt, wandelen de vier seizoenen er doorheen.

De vijf fasen zijn gewoon yin en yang;
yin en yang zijn gewoon de Allerhoogste Polariteit; 

de Allerhoogste Polariteit is in wezen Niet-polair.

En toch, in het genereren van de vijf fasen heeft elk zijn eigen aard.

4 De realiteit van het Niet-polaire en de essentie van de twee modi en vijf fasen
combineren op mysterieuze wijze en smelten samen.
"De Weg van Qian wordt het mannelijke; de ​​Weg van Kun wordt het vrouwelijke;"
de twee qi stimuleren elkaar, transformeren en genereren de tienduizend dingen.

5 De tienduizend dingen genereren en regenereren, wisselen elkaar af en transformeren zonder einde.